Tags

, ,

Ik zat afgelopen week heel veel uurtjes in mijn eentje in de auto. Ruim tweeduizend kilometer. Ik had gezelschap van mijn Ipod en op de terugweg had ik gezelschap van Job en Geert. Figuurlijk dan. Ik luisterde naar ‘Reizen zonder John’. Het Amerika-boek van Geert Mak, voorgelezen door Job Cohen.

Job Cohen leest voor ...

Job Cohen leest voor …

In ‘Reizen zonder John’ volgt Geert Mak het spoor van de legendarische schrijver John Steinbeck, die in het najaar van 1960 met zijn hond (poedel) Charley een reis maakt dwars door de Verenigde Staten. Zijn truck doopt hij Rosinante. Deze journalistieke zoektocht beschreef hij in de klassieker ‘Reizen met Charley’. Geert Mak begon exact 50 jaar later, in september 2010, aan zijn reis. De Nederlandse historicus maakte dezelfde tocht door Amerika als Steinbeck in 1960. Hij zoekt uit wat er in een halve eeuw is veranderd in de USA en hoe relevant Steinbecks reisverslag nog is.

Geert Mak neemt geen hond mee, maar zijn vrouw en een GPS. Tien weken lang rijden ze de route van Steinbeck. Mak citeert uitgebreid uit ‘Travels with Charley’, toetst de tekst van het boek aan de brieven die Steinbeck aan zijn vrouw Elaine schreef, en vergelijkt uiteraard de wereld van 1960 met die van 2010. Hij vertelt uitgebreid over verschillende Amerikaanse presidenten. Veel over Theodore Roosevelt, over de campagne Nixon – Kennedy, over Detroit en over de nieuwe voorsteden in 1960. De samenleving anno 2010 stroomt zijn wagen binnen via de autoradio.

Job Cohen heeft een prettige (voorlees)stem. En wat is het fijn om naar een reisverslag te luisteren terwijl je zelf ook onderweg bent. Prettige uurtjes, de tijd vliegt voorbij. Dit was de derde keer dat ik een luisterboek in de auto bij me had. Ik ga op zoek naar andere titels. Iemand nog een suggestie?

