Tags

, , , , , , ,

Laat ik beginnen met de foto.

Dead Skull - © Luc Tuymans - MAS

Dead Skull – © Luc Tuymans – MAS

Aan de voet van het MAS – Museum aan de Stroom –  ligt het museumplein met het 1600 m² grote mozaïek ‘Dead Skull’ van Luc Tuymans. De Antwerpse kunstenaar grijpt daarvoor terug naar een gelijknamig schilderij uit 2002. Dat was op zijn beurt gebaseerd op de gedenkplaat voor Antwerpenaar Quinten Metsys (1466-1529) op de gevel van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal.

Op het plein dat zich voor het MAS uitstrekt – zie foto – loop je letterlijk over Kunst – met een grote K. Althans … de kunstenaar is de meest gewaardeerde, nog levende Vlaamse kunstenaar. Als je over het plein loopt zie je heel veel soorten grijze steentjes. Elf verschillende soorten. Maar je herkent niets – geen patroon, geen tekening. Pas als je op de vijfde verdieping staat en naar beneden kijkt, zie je het ‘doodshoofd’ – Dead Skull.

Het MAS brengt het verhaal van een vijf eeuwen lange relatie tussen Antwerpen en de wereld. Een bijzonder gebouw met verschillende deelcollecties. Ze vertellen het verhaal over de wereld in Antwerpen en Antwerpen in de wereld. Het MAS vertelt zijn verhalen aan de hand van vier grote thema’s die altijd over mensen gaan. Machtsvertoon – Wereldstad – Wereldhaven – Leven en Dood. Van mijn eerste kennismaking met het MAS zal ik vooral het gebouw herinneren – zij noemen het zelf een stapelhuis. Een verticale stadswandeling tot het panorama-dek met adembenemende uitzichten over Antwerpen.