Tags

, , ,

Als ik iets heb zien veranderen de afgelopen twaalf jaar in Mozambique dan is het het aantal auto’s in de straten van Maputo en Matola. Ik durf gerust te stellen dat er vijf tot tien keer zoveel auto’s (busjes, pick ups, vrachtwagentjes, tuk tuks, scooters, etc) rondrijden dan tien jaar geleden. Ik schreef al eerder over de ochtendfiles en de chaotische toestanden op de wegen tijdens het spitsuur. Ik schrijf er vandaag opnieuw over. In vijf kleine hoofdstukjes.

1. Inhalen. Er wordt hier links gereden – zoals in Engeland. Daar is verder niks mis mee, dan went heel gauw. Bleef het daar maar bij. Nee. Inhalen gebeurt langs alle mogelijke kanten: links – rechts, via rijbanen, vluchtstroken, trottoirs. Als er maar een minuscuul gaatje te vinden is, duikt er wel een chauffeur in. Vooral de chapa-drivers (mini-busjes) zijn de piraten van de weg.

2. Dubbel parkeren. ’s Morgens en ’s avonds is het een verschrikking. Aan de belangrijkste avenida’s staan de meeste kantoorgebouwen en grote winkels. En net zoals ik Isabel wegbreng naar haar werk, rijden er duizenden anderen ook richting Maputo Baixa. De meeste wegbrengers stationeren / parkeren hun auto vlak voor de deur – soms wel driedubbel. Deze straten hebben twee of drie rijstroken maar er is hooguit één baan beschikbaar door al dat dubbel parkeren. Van een ‘Kiss and Ride strook’ heeft nog niemand gehoord. Ook hier zijn de bussen de grote boosdoeners, ze blokkeren het verkeer. Ik moet toegeven dat ze geen alternatief hebben.

3. Veranderende regels. Tussen 5u en 8u ’s morgens zijn een aantal rijbanen richting Maputo centrum opengesteld voor het inkomende verkeer. Je kunt dan ook op de rechterbaanvakken rijden. Dat is een goed systeem. Het wordt echter chaotisch als om 8u alles weer ‘gewoon links’ moet rijden. Zolang er politie in de buurt is, gaat het nog wel. Maar zonder toezicht veranderen chauffeurs in kamikaze-piloten. En er zijn straten die éénrichtings-verkeer zijn geworden. Daar houdt lang niet iedereen zich aan. Kijk eens naar onderstaande foto …

Avenida Chissano

Avenida Chissano

Tot voor kort mocht je hier naar links (zie pijl op de grond) maar nu is dat verboden (zie verkeersbord). En je kunt er gif op innemen dat er rond lunchtijd om het hoekje politie staat.

4. Overig verkeer. Heel af en toe zie je een fietser – met gevaar voor eigen leven. Ik zou graag fietsen maar alle kuilen in de weg, zandverstuivingen en medeweggebruikers maken het niet aanlokkelijk. En er zijn duizenden voetgangers – vaak rennend van de ene bushalte naar de volgende. Zij steken over op elk mogelijk denkbare plaats. Kris kras door elkaar en tussen alle rijdend verkeer door. Kinderen, scholieren, mooie meiden, kreupele bedelaars, vrouwen met van alles op hun hoofd, jongens met steekkarretjes vol vracht, mensen met volle kruiwagens. Ik denk dat iedereen hier wel een beeld van heeft – een typisch plaatje dat vaak gebruikt wordt in documentaires of nieuwsitems. Kleurrijk, op het eerste zicht armoedig en chaotisch. Typisch Afrika.

5. Stoplichten. Nou, vergeet het maar. Rood betekent niet altijd ‘stoppen’. Standaard rijden er nog drie of vier auto’s door rood. Het blijft dus opletten als je denkt dat ‘groen’ betekent: veilig doorrijden. Ik weet verschillende stoplichten waar nooit iemand voor stopt – zeker niet ’s nachts. Vooral in het weekend (’s avonds en ’s nachts) rijd ik heel voorzichtig – zeker bij stoplichten. ‘Alcohol’ en ‘mobiel bellen achter het stuur’ zijn andere veroorzakers van veel dodelijke ongevallen.

En dan heb ik nog niets geschreven over de eindeloze stoet reuze-vrachtwagens met oplegger die vanuit de haven richting Zuid Afrika rijden en vice versa. Zeer hinderlijk en levensgevaarlijk. Zij zijn echt de ‘King of the Road‘. Of over ongelukken en aanrijdingen. Aanrijdingen gebeuren om de haverklap. Maar wat zo ergerlijk is – in mijn westerse ogen – is het feit dat alles ter plekke moet worden uitgevochten. Er is niemand bereid om zijn auto even aan de kant te zetten en daar te discussiëren of telefoonnummers uit te wisselen. Nee, ze blokkeren alle verkeer met nog langere files tot gevolg of wild west taferelen om zo’n ongeluk te passeren.
maputo traffic 03maputo traffic 04

maputo traffic 02