Tags

, , , , ,

Waarschijnlijk is een ambtenaar – verantwoordelijk voor verkeerszaken – naar een  internationale cursus gestuurd. En de goede man (of vrouw) kwam terug met het briljante idee om busbanen aan te leggen op de grote invalswegen van Maputo Cidade. Eind januari verschenen er plots gele strepen op de weg. Was dit ter vervanging van de witte? Nee dus. En toen verscheen het woord ‘BUS’ veelvuldig op het wegdek. En maandagochtend gingen de nieuwe regels in werking. Er waren minstens vijf keer zoveel verkeersagenten / verkeersregelaars aan het werk om alles in de juiste banen te leiden. Letterlijk … in de juiste banen.

Bus-stroken op EN1

Bus-stroken op EN1

’s Morgens van 5.50 tot 8.30 in de richting van de stad en ’s middags 15.30 tot 19.00 de stad uit. Gereserveerde stroken voor bussen en chapa’s. Dat betekent dat alle andere verkeer maar één rijstrook over heeft. Auto’s, vrachtauto’s, motors en brommers. Op maandag deden we er alvast vijftien minuten langer over om in de stad te komen. Er rijden veel busjes. En hun rijgedrag is rete-associaal. Ze verbannen naar een eigen rijstrook is een goed idee maar of zij er zich aan gaan houden. Vergeet het maar. Ze gebruiken de ‘auto-stroken’ nog steeds om elkaar in te halen.

En dan rijdt er minuten lang niets over de busstroken. Helemaal leeg. Terwijl wij tergend traag vooruit komen. Elke 250 meter staat er een agent uitgebreid te zwaaien of te fluiten. Vanochtend waren delen afgezet met fel-oranje verkeers-pylonen. Dat brengt wel duidelijkheid maar (nog) geen verbetering. ’s Middags zie ik nauwelijks agenten dus de nieuwe regels worden massaal genegeerd.

Een busbaan heeft alleen maar zin als er extra rijbaan wordt bijgemaakt. Daar is geen sprake van op de EN1. Het zijn gewoon dezelfde stroken die nu een andere functie krijgen. En dan nog iets … die ‘gele bus-stroken’ worden bij elke kruising, stoplicht of rotonde onderbroken. Dat is gemiddeld elke 500 meter. Soms zelfs nog korter op elkaar. Anders kunnen de auto’s en de vrachtauto’s niet afslaan naar links of rechts.

Veel zal het ook te maken hebben met de aanschaf van tweehonderd nieuwe stadsbussen. Zij moeten hun weg nog vinden. De forenzen trouwens ook; die stappen gewoonte getrouw in open vrachtwagentjes en in chapa-busjes.

Zo’n kleine tien jaar geleden werden een aantal straten in de binnenstad eenrichtingsverkeer. Ook toen veel politie op de been. Ik dacht dat dat nooit zou lukken maar daarin heb ik me vergist. Het was een goede maatregel die gerespecteerd wordt en die de doorstroming iets vlotter heeft gemaakt. Ik ben benieuwd hoe dit nieuwe experiment zal uitpakken …

PS. Ik kon deze foto maken omdat ik voor het rode stoplicht moest wachten. Zie je de plaatselijke schoenwinkel? Zo zijn er duizenden in Maputo en Matola.