Tags

, , , , , , ,

Waarom zijn twee (bijna identieke) producten verschillend van prijs?

Ik heb het niet over een kilo asperges, een tweedehandse iPhone of een elektrische fiets. Maar over een treinkaartje. Ik vertel …

Broederlijk naast elkaar NS en NMBS

Ik reis deze dagen veel met het openbaar vervoer. Het vaakst met de trein en af en toe met de bus of de tram.

Afgelopen week kom ik vanuit Bergen op Zoom aan op het station van Roosendaal. Ik wil verder reizen naar Berlaar (provincie Antwerpen).

De NS-conducteur adviseert me naar het NS-loket te gaan in Roosendaal. Dat hebben ze daar nog. [Juich]

Ik vraag een enkeltje Roosendaal – Berlaar. Dat kan hij (zijn computer) niet vinden. “Is dat Antwerpen agglomeratie?” vraagt hij. “Nee, het is nog een stukje verder.” Hij twijfelt en suggereert om een kaartje Antwerpen te kopen en dan aan de NMBS-conducteur te vragen hoe het verder moet. Dat begrijp ik. Dan vraag ik of hij een enkele reis Roosendaal – Lier wel verkoopt. Ja, dat kan het systeem ophoesten. Ik koop dat ticket. Dat kost € 13,40. Berlaar is één station verder. Ik wacht af maar tref geen conducteur. Ik stap uit in Berlaar zonder nog iets extra bij te betalen.

Een paar dagen later onderneem ik dezelfde rit in omgekeerde richting. Bij het perron in Berlaar staat een NMBS-ticket-automaat. Ik tik als eindbestemming Roosendaal in. Dat is mogelijk. Ik ga naar betalen en de prijs is € 9,90. Ik vind dat een enorm verschil. Drie euro en vijftig cent verschil. En dat voor een traject dat zelfs iets langer is. Wie legt me dat uit?

Natuurlijk zijn het twee verschillende organisaties. De NS en de NMBS. Maar toch? Hebben zij geen afstemming met elkaar over prijzen? Het verschil zit niet in spits- of daluur of weekendtarief.