Een cadeautje van ruim 20 euro. Iedereen zou daar blij mee zijn maar ik twijfel. En het woord cadeautje moet ik eigenlijk tussen aanhalingstekens plaatsen. Ik leg het uit. Vandaag moet ik mijn huurauto terugbrengen naar Zaventem. Contractueel ben ik verplicht om de auto volgetankt in te leveren. Dat doe ik uiteraard want een mogelijke naheffing is veel duurder. Ik schuif aan bij een benzinepomp in de buurt want zij geven een mooie korting – zeker in vergelijking met Nederlandse prijzen. Het is druk maar dan komt er een pomp vrij. Ik rij naar pomp 5 en stap uit. Ik vraag aan een andere gebruiker – bij pomp 6 – of je ook binnen kunt betalen. Ja, dat kan. Ik voer dus geen bankpasje in – wat je ’s avonds en ’s nachts wel moet doen.
De teller geeft € 20,58 aan. Ik loop naar binnen en wil betalen. De dame achter de kassa begrijpt niet wat ik wil. Ik zeg dus nogmaals dat ik wil betalen. Dat hoeft niet want ik heb al betaald. Ik schud vriendelijk – ontkennend – mijn hoofd. Een tweede verkoopster komt erbij en zij herhaalt dat ik al heb betaald. Ik weet dat ik niet heb betaald, mijn portemonnaie is nog niet uit mijn broekzak geweest. Ik bedank en zeg dat ik het niet begrijp maar toch maar vertrek. Wat moet ik anders? Na het wegrijden vind ik het jammer dat ik niet voor 50 euro heb getankt. Maar dat terzijde.
Ik begrijp het niet en ben wat in de war. Wegrijden zonder betalen is niet mijn gewoonte en waarschijnlijk is er een foto gemaakt van het nummerbord van mijn huurauto. Even later lever ik op het vliegveld de auto in. Ik vertel over mijn vreemde tankbeurt. De controleur adviseert me om dit verhaal ook te melden bij de balie van AVIS / BUDGET. Dat doe ik. Zij maken een aantekening in mijn huur-dossier.
Mogelijk heeft de persoon die bij pomp 6 – aan de andere zijde – heeft getankt voor mij betaald. Waarvoor mijn welgemeende dank. Afwachten of ik hier over een paar maanden nog iets over hoor. Een dubbel gevoel. Blij met het cadeautje en verward door de situatie.
Onbevredigend, dat snap ik. waarschijnlijk heeft die andere klant aan de verkeerd pilaar betaald en krijgt nu zélf een probleem, dat wil je natuurlijk niet.Ik hoop dathet allemaal in orde komt.
ik maakte onlangs bijna hetzelfde mee hier in Italië…nu ben ik er aan gewend, maar toen nog niet om met een bankbiljet te betalen …. dat wordt dan ” ingeslikt” en dan moet je het nummer van de pomp kiezen …maar toen lukte dat niet en na op allerlei knoppen gedrukt te hebben om het geld terug te krijgen wist ik het ook niet meer …. de volgende klant kwam er aan en ik probeerde hem de situatie duidelijk te maken …maar aangezien m’n Italiaans nog niet zo goed is lukte dat niet .. wel begreep hij dat ik er 20 euro in had gestopt … de man doet er zelf nog een tientje in en begint te tanken … op een gegeven moment wenkt hij mij dat ik ook nog bij mij wat benzine erin kan gooien …. ik weet niet precies voor hoeveel dat was … maar toen het klaar was grijpt hij z’n portemonnee en haalt er 20 euro uit ,die hij aan mij wil geven ….. Ik zeg dat ik dat niet hoef, maar hij houdt aan en ook z’n vrouw die er inmiddels bij is komen te staan zegt dat ik het moet aannemen …. dus dat doe ik dan maar en blijf verbaasd nog even staan voordat ik ook maar weg rij …..
Je eerlijkheid siert je. Een heel aantal mensen zou gewoon bedankt hebben en terug in de auto gestapt.
Waarschijnlijk zal iemand inderdaad het verkeerde pompnummer ingegeven voor het tanken, en zal nadien de rekening van zijn ‘echte’ tankbeurt krijgen gepresenteerd.
Het is goed dat je het aangegeven hebt. Zo kan men je niet beschuldigen van niet willen betalen.
Netjes opgelost. Meer kun je ook niet doen. Ik zou me er ook niet echt prettig bij voelen, maar soms gaat het zoals het gaat.
Inderdaad een heerlijk verwarrende situatie. Ik vraag me af hoe dit er uit zou hebben gezien als het Mister Bean was overkomen. Dat zou een klassieke filmische scene hebben kunnen worden.
Ik zou het zelf ook vervelend vinden.
Heel af en toe mag een cadeautje. Maar vreemd is het wel.