Tags

, , , , , , , , , , , ,

Wij hebben een internet-abonnement van Movitel. Dat systeem werkt met bovengrondse kabels. Zoals ook de elektriciteit bovengronds is. Ons huis in Mozambique bevindt zich ongeveer 350 meter van een grotere doorgaande weg. Dat is dichtbij genoeg om een eigen kabel te krijgen van Movitel. Ongeveer twee jaar geleden werden we gratis aangesloten op voorwaarde dat we dan ook een abonnement namen. Dat laatste is geen probleem. We kunnen kiezen tussen maandelijks betalen, elke drie of zes maanden of jaarlijks betalen. Wij betalen elke drie maanden ongeveer 155 euro voor het op één na traagste pakket. Hoe sneller hoe duurder. Dat is dus 1,75 euro per dag. Ik denk dat zo’n prijs vergelijkbaar is met de prijs in Nederland. Dat is alleen voor internet. Niet voor tv, niet voor de telefoon.

In vergelijking met ons oude systeem – een soort mobiele dongel – zijn we er flink op vooruit gegaan. We hebben zelden een storing veroorzaakt door Movitel. Als we een stroomstoring hebben valt uiteraard ook de router uit. Dus geen internet. Dat gebeurt veel te vaak maar met klachten moeten we dan naar EDM, de monopolist wat betreft elektriciteit.

Gisteren (zaterdag) liep het abonnement af. Vrijdagmiddag pinde Isabel de 11.000 meticais in een Movitel-kantoor in de buurt. Ik zat thuis te werken. Rond een uur of één bemerkte ik dat ik geen internet meer had. Raar. Isabel kwam rond half drie thuis met wat boodschappen en de factuur. Zij vroeg of ik had gezien dat een vrachtwagen op ons zandpad flink wat kabels had meegesleurd. Nee, dat had ik niet gezien. Verdomd, wat een miserie. Bij de buren is de tv-antenne met een elektriciteitskabel van het dak gerukt door dom rijgedrag van een onbekende chauffeur.

Foto ter illustratie – niet onze kabels

Op het eerste zicht lijkt onze veel dunnere internetkabel nog op zijn plaats te hangen. Er barst weer een onweer los. Tamelijk normaal deze tijd van het jaar. Zou er iets verkeerds zijn ingevoerd in ‘het systeem’ toen Isabel betaalde? We bellen. Het duurt een eeuwigheid voor de juiste persoon zegt dat zij het niet weet maar de locale technicus zal inlichten. Dat hadden we zelf al gedaan. De beste man was aan het werk in Boane. Zo’n twintig kilometer bij ons vandaan. Hij beloofde dat hij nog langs zou komen.

Beloven is gemakkelijk. Je aan je belofte houden is heel wat anders. Ik duikel mijn dongel weer op en krijg ‘em – na wat gepiel en Vodacom-credits kopen – aan de praat. Dat is voldoende om e-mails te lezen, mijn stukjes te schrijven en de hoofdpunten in de internetkranten te volgen. De mobiele telefoon schakel ik door naar mobiel data-verbruik. Netflix of YouTube werken niet. Isabel gromt.

Zaterdagochtend hangt ze al om 8 uur aan de lijn met Movitel. “Ja, het regent. Er zijn veel problemen. De technicus komt.” Om 12.06u meldt meneer Patrick zich aan. We kennen elkaar. Uiteraard checkt hij eerst de router in huis. Na een kwartiertje krijgen we het bericht: “Waarschijnlijk is er een kabel gebroken, mogelijk bij een schakelkast. Er wordt aan gewerkt. Maar niet vandaag, het regent en ik ben om 12.30 vrij. Morgen is het zondag.” Met andere woorden: grommen op zaterdag, grommen op zondag. Het is nu zondagavond. Isabel heeft nog twee dagen (onverwacht) vakantie. Ze hoopte op wat dagen hangend op de bank door te brengen, afwisselend met een boek en wat films of series kijken. Grom grom. En in de tuin werken, dat moet ook gezegd worden. Nog steeds geen Movitel-internet. De dongel is voldoende voor mijn werkzaamheden.

Morgen (maandag) is voor mij een gewone werkdag buitenshuis. Isabel zal vast al om 8 uur aan de lijn hangen met Movitel of meneer Patrick. Ik geef ze daarin gelijk, als je ze niet achter hun (figuurlijke) vodden zit, duurt dit mankement nog dagen. En ze vindt dat ik op het Movitel-kantoor mijn beklag moet gaan doen en minstens 3 dagen ons geld moet terugvragen. Ik lach wat schaapachtig. Mozambikanen en iets terugbetalen. Hallo!!! Wakker worden … Hopen dat ze ’s morgens komen want ’s middags gaat het regenen.

P.s. Een filmpje kijken op de laptop zou fijn zijn maar de films die ik had staan (stonden) op de harde schijf die eind augustus is gejat (verdwenen). Balen … o nee … grommen !!!

Nawoord Het is nu maandag 12u lokale tijd. Twee telefoontjes later. We zijn weer verbonden met internet via de Movitel-kabel. Wat was het probleem? Een foute registratie in HUN computersysteem tijdens (na) de betaling op vrijdagmiddag. Dat was dus precies wat wij hen vrijdagmiddag al probeerden duidelijk te maken. Sukkels. Geen technisch probleem. Geen regen-challenge.