Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Eigenlijk zou ik hele andere dingen moeten doen. Maar ik heb er even geen zin in. Dan maar wat verveel-scrollen en hopen dat ik mezelf weer bijeen raap. Bij wijze van spreken want zo erg is nu ook weer niet. Laat ik beginnen met mijn beeldscherm wat op te ruimen door bijvoorbeeld hier wat kopietjes van plaatjes te publiceren.

Maïsje met de parel

In 2017 maakte ik in Middelburg een theatervoorstelling over het wereldberoemde meisje van Johannes Vermeer. De voorbereidingen begonnen al 2015. Extra museumbezoek, boeken lenen of kopen, het libretto van een opera over Vermeer lezen, enzovoort. En zoals dat gaat wanneer je je in iets verdiept … dan kom je het voortdurend tegen. Zo ook ontelbare parodieën op het oorspronkelijke schilderij.

Een mooie muurschildering

‘Ik ben van na de oorlog’ kon ik lange tijd zeggen. We hadden het over WO II. In 1967 brak er een zesdaagse oorlog uit in Israël. Nog steeds ver weg. Ik herinner me dat ik zes dagen toen erg grappig vond want in de geschiedenisles hadden we net geleerd over de honderdjarige oorlog in de 14de en 15de eeuw. Vietnam kwam al wat dichterbij door televisie en demonstraties. Biafra, Jom-Kipoeroorlog, Irak – Iranoorlog, Falklandoorlog, Afghanistan, her en der bloedige revoluties. Of ik toen heel bewust iets mee kreeg over de Mozambikaanse burgeroorlog weet ik niet. En toen bracht CNN de Golfoorlog bijna dagelijks in de huiskamers.

Oorlog kwam pas echt dichtbij toen Joegoslavië uiteen viel. Dichtbij omdat we heel wat keren voor die oorlogen doorheen Joegoslavië zijn gereden, op weg naar Griekenland. Op televisiebeelden herkenden we plekken waar we zelf zijn geweest. Het kwam nog dichterbij toen mijn ouders Kosovaarse vluchtelingen Nederlandse les gaven en hun ‘pleeg(groot)ouders’ werden.

En sinds Rusland Oekraïne binnenviel in 2022 en Hamas op 7 oktober 2023 die verschrikkelijke aanslagen pleegde, is oorlog opnieuw dichtbij en dagelijks in het nieuws. Kunnen we dan nog steeds zeggen dat ik van ná de oorlog ben? Tja …

Iets heel anders, al denk ik dan toch aan de quote van Rinus Michels: ‘Voetbal is oorlog’. Rust zacht Rinus.

3D Offside van Romelu Lukaku (Rode Duivel 22 juni 2024)

Heel eventjes iets over voetbal. De VAR (video-scheidsrechters) is toegevoegd aan de arbitrage om situaties objectief te kunnen beoordelen – achteraf. De techniek is nu zover ontwikkeld dat een grote teen, het topje van een knie of de aanraking van de bal met een vingerkootje redenen kunnen zijn om een goal af te keuren. Leve de techniek! Nee, niet echt …

Nog iets over het EK – Europees Kampioenschap. Ik vond onderstaande groepsindeling wel grappig – met focus op hét nationale gerecht van elk deelnemend land.

Dinsdag krijgen we bezoek – voor de lunch. Ik zit te denken om ‘waterzooi’ te maken. Met kip (Gentse waterzooi) of met vis. Mogelijk vertel ik dat in een volgende aflevering van ‘Ditjes en datjes’. Prettige zondag.

In de serie: DITJES EN DATJES