Tags

, ,

Ik ben ingewijd in een nieuw kaartspel: Yaniv. Wat leuk om met een gewone boek kaarten (dat is Vlaams – hoe zeggen ze dat in Nederland? Een set speelkaarten? Het kaartspel?) een nieuw spel te ontdekken.

Axel en Hanna zijn dol op (bord)spellen en ze zijn op bezoek in Mozambique. Ik ben op mijn beurt weer op bezoek bij hen. Algauw vragen ze me of ik zin heb in een kaartspelletje. Ik accepteer met veel plezier hun uitnodiging. Ze vragen of ik het spelletje ‘Yaniv‘ ken, een Israelisch kaartspelletje. Nee, nog nooit van gehoord.

Dit zijn 32 min-punten (8+7+7+10)

Elke speler begint met 7 kaarten. Er wordt gespeeld met alle 54 kaarten – de 52 kaarten + 2 jokers. Het spel heeft tot doel 7 punten of minder in de hand te hebben – de som van alle kaarten. Joker is 0 punten, aas is 1 punt, boer / vrouw / koning zijn 10 punten. Om de beurt leg je een kaart af en neem je een nieuwe kaart. Dat kan de laatst neergelegde kaart zijn of een kaart van de stock. Je mag ook twee of drie dezelfde kaarten neerleggen (bijvoorbeeld 2 of 3 negens of 2 of 3 boeren). Nog een mogelijkheid om meerdere kaarten af te leggen zijn ‘ladders‘ – minstens drie opeenvolgende kaarten van dezelfde soort. Bijvoorbeeld: harten drie, vier, vijf, zes of klaveren negen, tien, boer. Zo gauw je 7 of minder hebt mag je ‘yaniv‘ zeggen en je kaarten tonen. Heb je het laagste puntenaantal van alle spelers dan win je; heeft iemand anders een lager aantal dan krijg je 30 strafpunten. Er zijn nog een paar kleine varianten in de puntentelling. Je spreekt van tevoren af of je tot 100 of 200 punten speelt.

We spelen twee rondes tot 100. De eerste keer verlies ik glansrijk. Ik heb al gauw 100 strafpunten en lig uit het spel. Bij de tweede keer won ik wel een aantal spelletjes. Hanna wint beide rondes.

Joepie, een erg eenvoudig en leuk kaartspel toegevoegd aan mijn repertoire. Mijn repertoire bestaat uit: wippen, wiezen, hartenjagen, kingen, mochelen, pesten en nog een paar andere. Een klein beetje bridge. Yaniv schijnt erg populair te zijn – wereldwijd onder rugzaktoeristen. Er bestaat nu ook een online versie van Yaniv en een versie voor de mobiele telefoon – Android. Zin om nog meer spelregels te weten van dit kaartspel. Klik HIER. Jammer dat ik in Afrika zelden iemand ontmoet die van spelletjes houdt. En online spelletjes spelen of op de computer is niet mijn ding …