Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Dat er bijna dagelijks cartoons van Peter van Straaten op mijn FB-tijdlijn verschijnen, heb ik wel eens vaker verteld. Vandaag zag ik deze tekening …

Peter van Straaten

Onmiddellijk moest ik aan mijn eigen seksuele voorlichting denken. Ik herinner me het nog goed. Begin februari 1967. Ik was toen net tien. Blozend onschuldig. Het grote nieuws die dagen was de geboorte van Ursula. “Wie?” hoor ik u vragen … Ursula, dochter van Chiko en Pin Chin. Een orang oetan geboren in de Antwerpse dierentuin. In de krant en op de televisie kregen we de eerste foto’s te zien van dit mens-aapje.

Foto: Facebook – Laafsekikkers

Ik bestookte mijn ouders (waarschijnlijk vooral mijn moeder) met heel wat vragen. De belangrijkste vraag: “Hoe worden apen geboren?” Of ik toen nog geloofde in de ooievaar, een kool of de Kongo-boot betwijfel ik ten zeerste . Maar hoe het wel in z’n werk ging, wist ik niet. Die middag of vooravond ging mijn moeder (en mogelijk ook mijn vader) het me uitleggen. Ik begreep onmiddellijk dat het serieuze kost was. Welke woorden ze gebruikten, weet ik niet meer. Het woord penis was niet in gebruik in die tijd. Waarschijnlijk wel ‘uw floeke’ of ‘uw pietje’. Hoe een ‘kutje’ werd omschreven weet ik al helemaal niet meer. Ik had toen nog geen zussen. Ik denk: Meisjes hebben ‘een gaatje‘. Woorden als zaadjes en eitjes werden wel gebruikt. En dat er zaadjes uit mijn floeke kunnen komen.

Ik vond het allemaal zeer interessant. Dezelfde avond vond mijn moeder mij hartstochtelijk huilend in bed. “Ik kan nooit kindjes krijgen” meldde ik met veel oprecht gevoel voor drama. Mijn moeder begreep niet waarom ik dat dacht. Ik vertelde het haar. Ik was na haar uiteenzetting naar boven gegaan. Naar de badkamer. Ik had eerst de wc-bril keurig omhoog gezet, daarna geplast en toen … gewacht. En nog eens gewacht. Ik probeerde druk te zetten vanuit mijn buik. Ik durfde mijn handen niet te gebruiken. De term (en activiteit) ‘aftrekken of masturberen’ kende ik nog lang niet. Daar was ik trouwens toen nog veel te jong voor. Ik bleef proberen zaadjes te plassen. Steeds met meer druk maar er kwam niets. Geen zaadjes … Ik had ze niet. Groot, groot verdriet. Ik weet dat ik getroost werd maar hoe het verder ging weet ik niet. Een paar weken (of maanden) later gingen we naar de dierentuin want Ursula was een publiekstrekker.

Ja, dat je van masturberen een kromme rug kreeg of blind kon worden, dat werd op onze katholieke jongensschool wel verteld. Door een broeder natuurlijk.

Hahaha … hoe een cartoon herinneringen los kan maken. Heerlijk. ’t Is allemaal goed gekomen.