Tags

, , , , ,

Het is niet voor het eerst dat ik hier iets schrijf over zaken die kapot gaan. Klik HIER maar als je dat wilt lezen. Wat heb ik daar toch een gruwelijke hekel aan. Ik zal vast eerder hebben verteld dat ik niet erg materialistisch ben. Maar ik wil graag behouden wat ik heb. Maar de dagelijkse realiteit is weerbarstiger.

De middelste boekenkast in mijn werkkamer is omgekukeld.

Het was schrikken toen ik een paar dagen geleden de deur van mijn werkkamer opendeed. Een ravage, een puinhoop. De middelste van drie boekenkasten lag languit gestrekt op de vloer. Knock out. Links en rechts wat stoffelijke overschotten. Ik heb deze plaatselijke aardbeving niet gehoord, niet gevoeld. Gelukkig maar want wat moet je ermee aanvangen midden in de nacht.

Isabel hielp me om het stoffelijk overschot min of meer rechtop te zetten. Hij is door zijn voorste pootjes gezakt. De sukkel. Zijn twee drieling-broers staan links en rechts nog overeind. Ik geef toe dat de middelste de zwaarste last moest dragen. Twee planken vol met kunstboeken. En ja, ik weet dat ze zwaar zijn. Isabel had me er ooit voor gewaarschuwd. Ook de zes ’s Lands Glorie boeken staan stonden in deze kast. Een plank vol Portugese boeken. En op de onderste plank cursussen NT2-Nederlands, mijn verzameling Bahamontes, enkele strips (graphic novel), een klein Umoja-archief, mappen met allerlei rekeningen (elektriciteit, water, lokale belastingen, enzo). Bovenop de kast een doos vol coureurekes, een mahjong-spel, scrabble en nog wat van dat soort zaken. Op de meeste planken stonden kleine fotolijstjes met foto’s van onze bruiloft. Eigenlijk is dat laatste de enige schade – als ik de kast zelf even vergeet. Kapot glas, veel scherven. Zouden ze geluk brengen?

Nee dus, want sinds maandag weigert mijn printer hardnekkig om ook maar één blaadje te leveren. Ik heb de (oude) printer van school dan maar uit een doos gehaald. En wat denk je? Van hetzelfde laken een pak. Ook deze printer is in eeuwig durende staking.

Ik loop vanochtend naar de keuken en pak een theedoek van het aanrecht. Glasgerinkel. Ik had niet gezien dat er een cognacglas op stond. Alweer scherven. Dit keer wel geluk? Vergeet het maar want Isabel wilde snel, snel, snel een blouse strijken en … je raadt het al: strijkijzer kapot. Het is nog net geen 10 uur. Wat gaat er nog verder mis vandaag? Ik heb alvast een enkele reis home geboekt voor mijnheer Murphy.

Nu rest de vraag: repareren of nieuw aanschaffen? Een printer kost niet heel veel, wel die verdomde cartridges. Een nieuw strijkijzer lijkt me geen onzinnige uitgave. De boekenkast … het was heel wat jaren geleden een verjaardagscadeau. Isabel had ze laten maken door een lokale meubelmaker. Erg lief van haar maar dat was voordat ik de (zware) boeken had meegebracht uit Bergen op Zoom. Spaanplaat, hard-board en plastic pootjes. Repareren, opnieuw lijmen, planken vastschroeven en nieuwe pootjes kopen? Dat is iets voor het lange weekend dat eraan komt. Zondag en maandag (een vrije dag) wordt het slecht weer … Koen weet wat te doen. Dat is geen gedicht.