Tags

, , , , , , , ,

Vandaag het antwoord op veertien nieuwe vragen.

127. Word je snel verliefd?

Als er zou gevraagd worden: ‘Word je wel eens verliefd?’ dan zou ik zeker ja antwoorden. Maar of ik SNEL verliefd word, is een andere zaak. En dan ga ik natuurlijk ook nadenken wat ‘verliefd zijn’ precies inhoudt. Ja, ik word wel eens verliefd maar het kan ook zomaar een korte bevlieging zijn die over is voor ik er überhaupt ruchtbaarheid heb aangegeven.

128. Waar denk je aan voordat je in slaap valt?

Bijna een vast ritueel voor ik in slaap val is lezen. Dat kan vijf minuten zijn of ook wel een uur (of meer). De afspraak die ik met mezelf heb gemaakt is dat ik mijn boek wegleg zo gauw ik met mijn ogen begin te knipperen. Ik leg mijn boek weg, doe het licht uit en val gegarandeerd binnen dertig seconden in slaap. En in die korte tijd denk ik waarschijnlijk aan Isabel want meestal ligt zij in hetzelfde bed en probeer ik haar niet wakker te maken met mijn gedraai en gewroet.

129. Wat is je favoriete dag van de week?

De zondag denk ik. En dat heeft niets met godsdienst te maken maar wel dat ik op die dag zelden moet werken. En als ik toch repetities heb, zijn het meestal zeer goede bijeenkomsten waar er flink wat werk verzet wordt. En in Mozambique zijn we lekker met z’n tweetjes op zondag want het is de vrije dag van Todinho.

130. Wat is je grootste overwinning?

Jeetje. Wat een vraag. Ik blijf een antwoord schuldig. Tellen gezelschapspelletjes ook mee?

131. Met welke beroemdheid zou je een dag willen doorbrengen?

Vroeger had ik zeker ‘Nelson Mandela’ geantwoord. Ik denk lang na. Goed, ik geef antwoord. Met Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum. Hij mag me een dagje meenemen (rondleiden) door zijn museum – door zijn wereld. Niemand anders erbij. Gewoon hij en ik. Ik kies deze man uit, niet omdat ik iets weet over hem, maar via zijn verhalen kan ik dan het Rijksmuseum bezoeken … dat lijkt me wel wat.

132. Ben je weleens verliefd geweest op een (onbereikbare) beroemdheid?

Niet dat ik me kan herinneren.

133. Wat is je droomberoep?

Ik doe wat ik graag doe. En als ik iets anders moet bedenken dan is het waarschijnlijk weer iets in de kunsten. Succesvol schrijver. Beeldend kunstenaar. Dirigent. En als ik dagdroom zie ik mezelf ook als (sport)journalist met een eigen tv-show – een soort Mart Smeets (*) of als piloot. En als ik wat geduldiger was aangelegd was rechercheur misschien ook wel iets geweest.

(*) Waarschijnlijk zijn nu heel wat lezers afgehaakt bij de gedachte aan Mart Smeets. Hij heeft ‘haters’ en ‘liefhebbers’. Ik voel me thuis bij de tweede soort.

134. Vraag je makkelijk om hulp?

Nee. En dat vind ik een slechte eigenschap van mezelf. Dat zou ik veel vaker wel moeten doen.

135. Wat kun je maar niet weggooien?

Heb je even? Wie mijn stukjes al een tijdje leest, weet dat ik een verzamelaar ben. Ik kan zeer slecht zaken weggooien. Ik wil wel maar dan voeg ik de daad niet bij het woord.

140. Welke site bezoek je dagelijks?

Hier heb ik wel eens eerder over geschreven. Ik kijk bijna dagelijks naar Nu.nl en de meeste dagen klik ik ook Facebook en de Volkskrant open. Niet dagelijks maar toch een paar keer per week klik ik naar mijn WordPress-reader en dan verder naar nieuwe stukjes van collega-bloggers.

141. Zijn de beste dingen in het leven gratis?

Wat? Plots een filosofische vraag … Moet ik nu achter mijn oren krabben? Mijn gezicht in een fronsend vraagteken veranderen? De beste dingen in mijn leven zijn uiteraard zaken die met liefde en gezondheid hebben te maken. En om dat te combineren met gratis … nou moe … doe mij maar een volgende vraag.

142. Heb je weleens iets gestolen?

Ja. Als kind een vulpotlood in een supermarkt. (Voor de kenners: bij De Wolf in Boechout toen het nog een Alvo-winkel was). Wat was ik opgelaten nadat ik dat had gedaan. Slecht geslapen. Zware schuldgevoelens. Ik heb het potlood nooit durven gebruiken en ik herinner me ook de biechtstoel waarin ik dat vertelde aan de biechtvader van dienst. Meestal verzon ik mijn zonden: “Eerwaarde Vader, ik heb gezondigd. Ik ben 4x ongehoorzaam geweest. Ik heb 3x gelogen. Ik heb mijn broertje gepest. Ik heb uit de suikerpot gesnoept.”  Hahaha … dat zei ik altijd maar ik heb dat nooit gedaan … suiker – bah … ik heb ook wel eens gezegd dat ik onkuise gedachten heb gehad … er werd gelukkig niet naar details gevraagd … oef, ik had niet geweten wat ik had moeten antwoorden. Maar die keer na mijn potlood-diefstal, zweette ik peentjes.

143. Welk gerecht schotel je gasten vaak voor?

Stoofvlees. Videekes – pasteitjes. Baclava. Soep. Moussaka. Vis in folie verpakt. Mooi woord vind ik dat: voorschotelen …

144. In welke winkel wil je wel één minuut gratis winkelen?

Leuk idee. Ik kom nu niet verder dan de Mediamarkt of een Apple-store. Maar als ik aan een ‘handeltje’ denk dan kan ik heel wat parfumflesjes scoren in één minuut bij Douglas of een andere drogisterij. Mijn lief zou d’r ogen niet geloven …

In de serie: 1000 vragen aan mezelf