Het lijkt erop of ik enkel op zaterdagen tijd heb om iets te schrijven op mijn www-eilandje. Het zij zo. Meer toeval dan een weloverwogen beslissing.
Vorige week bracht ik twee schilderijen van Pieter Bruegel onder de aandacht van mijn leerlingen. Nog steeds in het kader van KUNST KIJKEN.
Links: Landschap met de val van Icarus en rechts: De strijd tussen Carnaval en Vasten
(Pieter Bruegel de Oude)
Een paar jaar geleden las ik de Pieter Bruegel biografie van Leen Huet. Ik pakte het boek er opnieuw bij, deels al voorbereiding van mijn lessen. Ik begon te lezen en … nu komt de titel van dit stukje: Ik verdrink haast in duizenden Bruegel-feitjes. Zoveel namen, zoveel interessants om op te zoeken.
Met andere woorden het boek schiet niet op want ik wil voortdurend ‘plaatjes’ zien bij wat ik lees. En ik wil meer weten over namen die vaak genoemd worden. Mijn telefoon en Wikipedia maken overuren. Pieter Coecke van Aelst, Mayken Verhulst, Sint-Lucasgilde, Keizer Karel V, Sultan Suleyman, Hans Vredeman de Vries, Schilder-boeck van Karel van Mander, Mayer van de Bergh enzovoort, enzovoort.
Ik vertelde en citeerde al eens eerder iets uit deze biografie. Een stukje over de Dulle Griet van Pieter Bruegel. Klik HIER.
Uiteraard heb ik het verhaal (de mythe) van Icarus verteld. Grappig dat ze alle hoofddoekjes op het tweede schilderij onmiddellijk ‘moslims’ noemen. Er is zoveel te zien en te vertellen dat de les al halverwege is voordat ik me realiseer dat ik ook nog iets zou uitleggen over het bezittelijk voornaamwoord en het gebruik van aanhalingstekens …
djaktief gezegd:
Toch heerlijk als een boek/onderwerp je zo te pakken heeft.
Koen gezegd:
Inderdaad. En nog meer dan het boek is het natuurlijk ook de schilder en alle geschiedenis daaromheen.
staartje gezegd:
Heerlijk als je zo in een boek verdrinken kunt. Het schilderij van Icarus zat in een opdracht in mijn studie Nederlands. Ik had een gedicht gevonden over Icarus en dit schilderij erbij.
Koen gezegd:
Ik probeer me te herinneren wat belangrijke opdrachten waren tijdens mijn studie ‘leraar Nederlands’. Ik kan me geen schilderij(en) herinneren. Gedichten uiteraard wel.
staartje gezegd:
Grappig die vertaling van hoofddoekjes naar moslims
Koen gezegd:
Dat was ook voor mij een verrassing maar natuurlijk is dat het referentie-kader van kinderen.
marieclaire gezegd:
Wat is het druk daar op dat plein.
Koen gezegd:
Ik zag afgelopen dagen foto’s en filmpjes van koningsdag-activiteiten … wat was het druk op die pleinen en straten. [Knipoog]. 😉
marieclaire gezegd:
Ja maar, die waren niet aan het werk.
rietepietz gezegd:
Ach hemel, als leerlingen eenmaal dóór hebben hoe bevlogen jij bent gaan ze daar misbruik van maken. Ik had ooit zo’n leerkracht, dan wist je dat wanneer je haar op haar stokpaardje kreeg de echte les niet aan bod kwam.
Koen gezegd:
Ik denk dat ik het niet zover zal laten komen. Een belangrijke opdracht van een NTC-school als de onze is uiteraard: Nederlands praten, lezen en begrijpen.
rietepietz gezegd:
En dan helpen ook verhalen natuurlijk.
Toos van Holstein gezegd:
Tja, in kunst kun je blijkbaar toch makkelijker verzinken dan in bezittelijke voornaamwoorden. Maar je begrijpt vast wel dat ik dat begrijp.
Koen gezegd:
Kunst: MIJN interesse, JOUW interesse, met andere woorden: ONZE interesse.
Heb ik zomaar 3 bezittelijke voornaamwoorden gebruikt in MIJN reactie. 4 dus !!!