Tags

, , , ,

Het lijkt erop of ik enkel op zaterdagen tijd heb om iets te schrijven op mijn www-eilandje. Het zij zo. Meer toeval dan een weloverwogen beslissing.

Vorige week bracht ik twee schilderijen van Pieter Bruegel onder de aandacht van mijn leerlingen. Nog steeds in het kader van KUNST KIJKEN.

Links: Landschap met de val van Icarus en rechts: De strijd tussen Carnaval en Vasten

(Pieter Bruegel de Oude)

Een paar jaar geleden las ik de Pieter Bruegel biografie van Leen Huet. Ik pakte het boek er opnieuw bij, deels al voorbereiding van mijn lessen. Ik begon te lezen en … nu komt de titel van dit stukje: Ik verdrink haast in duizenden Bruegel-feitjes. Zoveel namen, zoveel interessants om op te zoeken.

Met andere woorden het boek schiet niet op want ik wil voortdurend ‘plaatjes’ zien bij wat ik lees. En ik wil meer weten over namen die vaak genoemd worden. Mijn telefoon en Wikipedia maken overuren. Pieter Coecke van Aelst, Mayken Verhulst, Sint-Lucasgilde, Keizer Karel V, Sultan Suleyman, Hans Vredeman de Vries, Schilder-boeck van Karel van Mander, Mayer van de Bergh enzovoort, enzovoort.

Ik vertelde en citeerde al eens eerder iets uit deze biografie. Een stukje over de Dulle Griet van Pieter Bruegel. Klik HIER.

Uiteraard heb ik het verhaal (de mythe) van Icarus verteld. Grappig dat ze alle hoofddoekjes op het tweede schilderij onmiddellijk ‘moslims’ noemen. Er is zoveel te zien en te vertellen dat de les al halverwege is voordat ik me realiseer dat ik ook nog iets zou uitleggen over het bezittelijk voornaamwoord en het gebruik van aanhalingstekens