Tags

, ,

Vanochtend kreeg ik een pakket uit België. Een lijvig boekwerk – meer dan 250 bladzijden. De stamboom van de familie SCHYVENS (en Schijvens – met puntjes). Marcel en Karl Schyvens, twee neven van mijn vader werken al ruim dertig jaar aan dit boekwerk. Een ongelooflijke speurtocht naar het verleden. Ik ontmoette een van de schrijvers een paar keer de afgelopen jaren. Altijd op begrafenissen. Hij beloofde me de meest nieuwe versie van de stamboom en die ligt nu hier voor me op tafel. Imposant. Ik heb er geen andere woorden voor. De jongste telg aan de familiestamboom is mijn kleinzoon ENDER ERNESTO KOENRAAD SCHYVENS. Geboren in Bergen op Zoom op 14 september 2012. Hij is de 40ste telg van de 24ste generatie Schyvens. Er zijn al 12 kinderen in de 25ste generatie. De allereerste is CLAUS SCEIJVEN – geboren in 1350 en overleden in 1418 in Oisterwijk. Hij was gehuwd met KATELIJN van WEERT. Zij kregen zes kinderen. Ik ben een nakomeling van de 22ste generatie.

Familie Jules Schyvens - Claes

Familie Jules Schyvens – Claes

Op de foto zie je van links naar rechts (1) mijn grootvader Jules Schyvens, (3) August Schyvens, (2) mijn grootmoeder Emilia Claes, (4) Emiel Schyvens en (5) mijn vader Frans Schyvens.

Het graven in het verleden moet een enorm werk zijn geweest. Maar het bijhouden van de recente gegevens lijkt me minstens zo moeilijk. Ik stuur Karl vandaag nog een mailtje met een paar kleine correcties en aanvullingen. Kleindochter Carmen verdient een vermelding en mijn Isabel – sinds ons huwelijk heet ze op haar Mozambikaanse papieren Isabel Schyvens – Manhiça – is waarschijnlijk de eerste Mozambikaanse in de stamboom.