Tags

, , , ,

Het is bloedheet in Parijs 39.7c. Wij zijn neergestreken in de Afrikaanse wijk aan de voet van Montmartre. Dat is puur toeval. Voor het eerst een appartement geboekt via Airbnb. Het is te vroeg om een oordeel te geven maar het begon vervelend. Er huisden nog twee Poolse families op onze plek. Twee stellen en vier kinderen. Wat heen en weer bellen met de eigenaar leverde niet veel op. Ze geven mekaar de schuld van het misverstand over de uitcheck-tijd. Zucht. Uiteindelijk is het appartement schoon om half negen.

Omdat er een foto bij hoort ...

Omdat er een foto bij hoort …

Het overkomt me niet vaak maar vanmiddag werd ik ongevraagd en onverwacht slachtoffer van een bende ‘auto-wassers’. Oost Europeanen – mogelijk Russen. Bij een zeer druk kruispunt met stoplichten bij Porte de la Chapelle doken ze met z’n drieën op mijn voorramen. Meteen een boel zeep zodat ik niets meer kan zien. Ik open het raampje en zeg zeer duidelijk NON. Een agressieve man eist vijf euro. Ik weiger en zeg dat ik zeer duidelijk nee zei. Hij draait alvast aan de buitenspiegel en dreigt deze af te breken. Zijn collega doet hetzelfde met de ruitenwisser. Ik kan geen kant op want we staan nog steeds voor het stoplicht aan te schuiven. Ik gris vijf euro uit mijn zak en wacht tot het groen wordt. Hij loopt mee en schreeuwt met de spiegel in zijn hand. Ik geef toe. Liever vijf euro dan schade aan Jules zijn auto.

Zij hebben het duidelijk gemunt op ‘buitenlanders’. Franse auto’s laten ze met rust. Voor de rest een prima dag hoor.

In de serie: Olympische Spelen (Steden)