Tags

, , , , , ,

Met enige regelmaat laat ik mijn telefoon(s) – met opzet – in mijn werktas zitten, zeker tijdens het weekend. Ik heb genoeg aan mijn e-reader. Ik las en keek zaterdag met plezier naar een Netflix-serie. The Gentleman.

Zondagavond kruip ik wat vroeger dan gebruikelijk in bed, ik wil nog wat lezen. Ik leg mijn mobieltjes naast me op het nachtkastje. Nog even controleren of ik veel oproepen of berichten heb gemist. Ja… eentje van de BELASTINGSDIENST. Schrik. Slik. Help.

Schermafbeelding van een sms-bericht op mijn mobieltje

Nogmaals: schrik – slik – help. Ik herken dat bedrag van een tijdje geleden. Een blauwe envelop, weet je wel!? Ik klik in een impuls – voor ik er goed heb over nagedacht – op die http://-link.

Schermafbeelding op zondagavond 24 maart 2024

Ik sta op. Ik betaal hoogst zelden iets via mijn telefoon. Nu ook niet. Ik ga naar mijn laptop en bekijk het bovenstaande bericht wat beter.

Schermafbeelding

Wat een vreemd bericht. Nergens staat mijn naam of het rekeningnummer van de belastingdienst. Ik heb sterk het gevoel dat ik die 454 euro al heb betaald of al heb ontvangen. Ja toch!? Toch twijfel ik of ik die brief wel juist heb geïnterpreteerd. Ik zoek het juiste document op. Daar lees ik: TE ONTVANGEN OF TE VERREKENEN 454 euro. Een beetje dubbelzinnige formulering. Ik ga naar mijn internet-bank. En al heel vlug vind ik die 454 euro – bijgeschreven op mijn rekening, een teruggave van de belastingdienst. Oef. Ik maak voor de zekerheid een schermafbeelding.

Pas dan gaat een waarschuwingslichtje in mijn reptielenbrein ECHT knipperen. Dit is een poging tot oplichting!!! Ik doe verder niets, uiteraard betaal ik niets. Ik wil een melding maken van dit fake-smsje. Ik log in bij mijnbelastingsdienst.nl maar vind niet meteen een e-mailadres. Na flink wat scrollen (zoeken) vind ik informatie en voorbeelden van valse berichten. Eentje lijkt sterk op bovenstaand bericht. Op die website-pagina is wel een e-mailadres te vinden: valse-email@belastingsdienst.nl. Ik stuur een mailtje met korte uitleg plus een schermafbeelding als bijlage.

Ik krijg tot tweemaal toe een automatisch verzonden e-mail-antwoord van ze, met de melding dat ze dit in onderzoek nemen maar niet individueel zullen beantwoorden. Begrijpelijk.

Zucht. Ik ga weer enigszins gekalmeerd naar bed en stuur wat appjes naar vrienden en familie over deze poging tot diefstal. Ik krijg vrijwel onmiddellijk antwoord: “Zo’n bericht krijg ik bijna elke week.” Nee toch. God beware me voor meer dat dit soort kl#tegedoe. Jammer dat ik niet in God geloof, ook niet op deze Goede Vrijdag.

Nawoord: Toch zit er ergens een lek in het systeem van de belastingsdienst want hoe kan het dat deze oplichters een bedrag gebruiken dat me zo bekend voorkomt? Een bedrag dat eigenlijk alleen bij mij, bij de belastingen en bij mijn belastingconsulent bekend moet mag zijn … En dan ook nog te bedenken dat ‘ze’ dat kunnen koppelen aan mijn mobiel telefoonnummer. Verontrustend vind ik dat.