Tags

, , , ,

Omdat het altijd nog gekker kan …

Foto / tekening: Pixabay

Een paar dagen geleden zag ik één van de vele filmpjes met de Amerikaanse president. Hij had een interview met Chris Wallace van Fox News (zijn geliefde tv-station). Onderwerp: zijn intelligentie en een IQ-test die hij in 2018 deed. Hij herinnerde zich de test goed. In feite wilde hij bewijzen dat hij intelligenter is dan zijn democratische rivaal Joe Biden.

Vervolgens ging hij wat dieper in op de test die hij deed. De eerste vijf vragen van de vijfendertig waren gemakkelijk, aldus de machtigste man op aarde. Je moest bijvoorbeeld vijf woorden onthouden. Ik citeer: “Person. Woman. Man. Camera. TV.” Hij herhaalt deze vijf woorden nog verschillende keren in het gesprek Hij vertelt de interviewer dat hij zelfs na respectievelijk 15 minuten en na 30 minuten nog steeds de vijf woorden kon opdreunen. “Person. Woman. Man. Camera. TV.” “Biden zou het niet kunnen,” zei de president ten overvloede.

Deze woorden komen niet uit de test want daar wordt bijvoorbeeld: “Trein, ei, hoed, stoel, blauw” gebruikt. The Donald gebruikte vijf woorden van zaken die hij op dat moment zag. Een persoon, een vrouw, een man, een camera en een tv. Logisch want hij werd geïnterviewd voor een televisieprogramma.

Goed. Ik ben weer veel te breedsprakerig. Ik zag dit fragment en dacht onmiddellijk aan de test die mijn moeder een aantal jaren geleden deed in het ziekenhuis in Mortsel. Ik vergezelde haar toen. Deze zogenaamde IQ-test of een bekwaamheidstest van Trump is een internationaal erkende test (Montreal Cognitive Assessment / MOCA). Deze test is bedoeld om artsen te helpen vroege tekenen van Alzheimer te signaleren. Niks IQ-test.

Mijn moeder deed de test vrij behoorlijk. Ik herinner me de vijf woorden en de vraag: “In welke stad bent U nu?” Zij reageerde enigszins verward. “We zijn niet in een stad. Nee toch?” De jonge arts wist uiteraard wel dat ze in de stad Mortsel was. Zij wist niet dat Mortsel de titel ‘stad’ toen hooguit een jaar of tien mocht gebruiken. Voor mijn moeder was het enkel het nabijgelegen dorp dat ze al ruim tachtig jaar kende.

Terug naar meneer Trump. Zijn opschepperig gedrag over zijn intelligentie ging dus over een standaard-dementie-test. Niks IQ-test. (Ik kan ook woorden herhalen … dat merken jullie. Hahaha) Je zult maar opgescheept zitten met zo’n genie …