Tags

,

Al jaren heb ik het plan om zelf eens brood te bakken. Ik keek wel eens rond op internet wat een goede broodbakmachine is maar het kwam nooit tot een aanschaf. Een paar dagen geleden kom ik aanrijden en tegelijkertijd komt buurman Peter aanlopen. We maken een kort praatje. Hij staat met een wit keukenapparaat in z’n handen. Je raadt het al: een broodbakmachine. Voor hem een overbodig geworden ding, op weg naar de kringloopwinkel. Hij vraagt of ik interesse heb en voor ik er goed heb over nagedacht zeg ik ja. Het instructieboekje heeft hij niet meer. Geen probleem. Op internet is alles te vinden.

En vandaag is het dan zover. Ik bak mijn eerste brood. Nou ja – de machine.

Princess Silver Royal Breadmaker Easy 1939

Ik heb vandaag nog op veilig gespeeld. Een pak ‘meergranen broodmix‘ gebruikt. Ik moest enkel water en boter toevoegen. De machine doet de rest in een kleine drie uur. ‘Kneden – rijzen – bakken – afkoelen’. Ondertussen maak ik een kipsalade. Om zes uur eet ik  drie sneetjes zelf gebakken brood. Lekker knapperige korst, een stevig bruin brood. Een geslaagd begin. Het uitproberen kan nu een volgende fase in. Iets meer zout vind ik lekkerder. Olijven toevoegen of rozijnen en noten. Jammer dat ik uitgerekend deze weken mezelf op rantsoen heb gezet …