Tags

, , , , , , , , , ,

Als ik in Nederland ben volg ik het nieuws uit Mozambique via de Engelstalige krant ‘Club of Mozambique’. Uiteraard kan ik dan geen Mozambikaanse journaals op televisie bekijken. Vanochtend scrolde ik door de belangrijkste berichten in de NRC en het AD. Ik lees nabeschouwingen op de sport van gisteren. Ik zie het zoveelste haat-bericht van Geert Wilders. Dit keer richt hij weer een pijl op Jesse Klaver (GL-PvdA). (*) Ik lees over de acties van Extinction Rebellion in Den Haag. [Ze hebben mijn sympathie.] Tot mijn verbazing zie ik plots – ergens ver weg verstopt – een artikel met als kop: ‘Ruim 90 doden nadat overbeladen veerboot zinkt voor de kust van Mozambique.’ Schrik – help! WTF … Ik had er nog niet eerder iets over gehoord of gelezen. Mozambique heeft een lang weekend vrij, de focus ligt niet op slecht nieuws maar op de Mozambikaanse vrouwendag.

De veerboot schijnt een omgebouwde vissersboot te zijn. Volgens lokale autoriteiten probeerden zondagnamiddag passagiers het vasteland van Mozambique te ontvluchten vanwege valse informatie over een aanhoudende cholera-epidemie, die paniek in het land veroorzaakt. Mozambique heeft – volgens overheidsstatistieken – sinds oktober bijna 15.000 gevallen geregistreerd van cholera, een ziekte die wordt overgedragen door vuil water. Sinds oktober zijn er 32 mensen gestorven. De vele tropische stormen – met heel veel regen – treffen voornamelijk de provincies aan de kust, zowat 2000 km van noord naar zuid. Ik gebruikte al eens eerder het woord ‘klimaatvluchtelingen’ als ik over Mozambikanen vertel die huis en haard verliezen door slecht weer. Een meer dan trieste realiteit.

Screenshot uit een TwiXer-bericht van journalist Alexandre Nhampossa