Tags
Btw, CO2, Familie, Schiphol, Spoor, Stuntprijzen, Tickets, Transavia, Trein, Valencia, Vliegen, Vliegtuig
Een paar dagen geleden vond ik onderstaand aanbod in mijn mailbox. Van Transavia.
De laatste weken (maanden) verschijnen er best veel artikelen over het idioot grote prijsverschil tussen de trein en het vliegtuig. En waarschijnlijk kan het nog goedkoper dan op bovenstaande reclame. Vliegen naar Barcelona voor 5 euro als bekendste voorbeeld – het kan.
‘Te gek voor woorden’ of ‘Van de pot gerukt’ (knipoog naar Thomas P) … het zijn zomaar twee uitdrukkingen om aan te geven dat het prijsverschil belachelijk is. Toen eind maart, begin april het vliegverkeer bijna helemaal tot stilstand kwam hoorde je hier en daar een zucht van opluchting. En van reflectie. Moeten we – met z’n allen – niet kritischer zijn? Driemaal per jaar met het vliegtuig op vakantie? Klimaat. Milieu. CO2-uitstoot. Enzovoort. Oostenrijk voerde een minimumprijs in voor vliegtickets.
Waarom is de trein zoveel duurder of het vliegtuig goedkoper? Op de wat langere afstanden gaat het vliegtuig vijf keer sneller dan de trein. Mijn simpele logica zegt dan dat je dus MEER moet betalen als dank voor de tijdwinst. Niet dus. Door de tijdwinst kan zo’n vliegtuig twee of driemaal – met hetzelfde personeel – dezelfde reis uitvoeren. Dus lagere loonkosten en meer reizigers.
Dat vliegmaatschappijen (en dus passagiers) geen BTW betalen is alom bekend. Ook betalen ze geen accijns op brandstof. Dat is al zo sinds 1944. Om de wereldvrede te bevorderen dachten ze toen. Sic. De infrastructuur voor vliegtuigen / vliegreizen is relatief goedkoop. Vliegveld. Start- en landingsbaan. De lucht is ‘gratis’. Vergelijk dat met stations en aanleg en onderhoud van spoorwegen (de rails). Heel veel duurder. Elk land heeft een eigen veiligheidssysteem op het spoor dus internationale treinen moeten meerdere systemen aanschaffen.
Gemiddeld kost een treinkaartje (retour) vanuit Nederland naar Barcelona 380 euro. Dat wordt natuurlijk ook veroorzaakt door heel veel verschillende treinorganisaties. In het geval van Nederland – Barcelona zijn het er 4. Nederland, België, Frankrijk en Spanje. Er is nauwelijks gezamenlijk (prijs)beleid. De NS (of NMBS) kan dus niet stunten met goedkope internationale tickets.
Concurrentie drukt de prijzen enorm. Op het spoor is nauwelijks concurrentie.
En het milieu dan? Dat is niet terug te vinden in het vliegticket. Kijk eens naar onderstaande vergelijkingstabel.
Wat bedoel ik met dit stukje? Eerlijk gezegd weet ik dat zelf niet zo goed. Moet de overheid (Europa – Brussel) ingrijpen of regels stellen? Ja, misschien wel. Waarom niet?
De keuze tussen trein of vliegtuig … het gaat dus ook over mijn eigen portemonnee natuurlijk. Wat doe ik? Ik woon in Leeuwarden en wil op bezoek bij mijn zus die in de buurt van Valencia (Spanje) woont. Ga ik met de trein of met het vliegtuig? Met het Transavia-voorstel betaal ik 45 euro x 2 voor het vliegtuig. Met de trein naar Schiphol en terug kost me € 32,40. Dus uit en thuis voor ca 125 euro. Ik ga online op zoek naar de ticketprijs voor de trein. Na een half uur zoeken geef ik het op. Ik zie wel dat de treinreis – 5 keer overstappen – een dag en 3,5 uur duurt. Vertrek in Leeuwarden om 5.07. Aankomst in Valencia om 8.22 de volgende dag. Ik schat dat het me een kleine € 500 zal kosten. Dus nogmaals: wat doe ik? Niets. Ik blijf zitten waar ik zit. Ik vlieg niet omdat ik de milieubelasting te hoog vind. Ik ga niet met de trein omdat ik dat té duur vind. Ook de auto is geen optie want die ging in 2017 de deur uit. Gelukkig kunnen we Skypen met elkaar.
Vlieg ik dan niet meer? Ja, nog wel maar aanzienlijk minder dan vroeger. Nederland – Mozambique (en retour) met de trein … wow – dat moet gaaf zijn maar is jammer genoeg geen optie. Dus vlieg ik heel wat minder op-en-neer dan vroeger. Snik. Ook een keuze – of ik zie Isabel (mijn vrouw) lange tijd niet of ik zie mijn kinderen en kleinkinderen lange tijd niet in levende lijve. Minder vliegen … ja, deels met dank aan corona en de gesloten grenzen.
En jullie? Vliegen jullie (nog) in Europa? Ik vind het stilaan een gewetensvraag worden …
… en zoals je net kon lezen heb ik de enorme overheidssteun aan oa KLM hier buiten beschouwing gelaten. In vergelijking met de veel mindere steun aan kunst en cultuur. En de vergelijking tussen een vliegtuig vol passagiers en een theaterzaal met toeschouwers … het wordt bijna afgezaagde koek. Maar nog steeds pijnlijk en moeilijk uit te leggen.
Bron: oa De Standaard en Welingerichte Kringen
staartje gezegd:
Ik ben het al langer zat. Tel de slechte arbeidsomstandigheden van het personeel van de prijsstunters erbij op en je wilt niet meer. De trein is meestal veel te duur en erg zoeken. De flixbus is wel een redelijke optie, in sommige maanden lukt het ook met een fietsbus. Kortom, ik vlieg nauwelijks en zoek naar alternatieven.
Koen gezegd:
Ik ben een treinliefhebber. Heel lang geleden ben ik wel eens met de bus naar Italië gereisd. Ik vond het geen succes. In verre buitenlanden vind ik de bus wel weer fijn. Bijvoorbeeld in Noorwegen, Thailand, Mozambique of USA.
Vlinder1960 gezegd:
Ik ben niet zo van die prijsvechters, maar soms ontkom je er niet aan als wij bijvoorbeeld naar Kreta willen. Daar vliegt alleen Transavia op. Wij vliegen niet echt heel veel. Gemiddeld 1x per jaar. Nu minder. Treinen doen we bijna nooit. We pakken dus meestal de auto, maar echt ver weg gaan we niet. Ik vind het ook belachelijk dat het vliegen zo goedkoop is, hoewel die prijzen die je ziet niet de prijzen zijn die je uiteindelijk moet betalen. Er komen nog aardig wat kosten bij. Ik had ook gehoopt dat ze nu eens de échte prijzen zouden gaan hanteren.
Koen gezegd:
Extra kosten zijn dan meestal extra bagage of een gereserveerde stoel. De heenreis is vaak goedkoop maar de terugvlucht is dan 3 of 4 keer zo duur. Ik betaalde vorig jaar Eindhoven – Faro 45 euro maar de terugreis Faro – Eindhoven was 189 euro. Ik heb toen Faro – Charleroi gekozen (35 euro) omdat ik dat kon combineren met iets dat ik moest doen in Brussel.
MyriamC gezegd:
Wij vlogen best veel, toch gemiddeld zo’n vijf keer per jaar waarvan vier keer binnen Europa. Maar niet aan die prijzen hoor. Ik betaal liever wat meer om op fatsoenlijke uren en met een fatsoenlijke maatschappij te vliegen.
Behalve het traject Antwwerpen – Zuid-Frankrijk vind ik de trein geen optie. Ik zie me nog niet tig keer overstappen, in het holst van de nacht, met bagage enz.
Auto: de duurste optie en ook niet de milieuvriendelijkste, maar wel de leukste. Lang onderweg want wij rijden nooit meer dan 600 km in één keer. Dus eer je dan in Zuid-Spanje bent, ben je minstens 4 dagen verder. Hotelletjes, restaurantjes, péage, tanken, … reken maar uit.
Dit jaar vliegen we niet (door corona en door mijn ziekte), maar ik denk niet dat wij minder zullen gaan vliegen, ook al worden de prijzen drastisch opgetrokken.
Koen gezegd:
Beterschap. Wij probeerden tijdens (auto)vakanties de tolwegen te vermijden. Dus langzaam door stadjes en dorpen. Veel charmanter.
MyriamC gezegd:
Klopt, maar dan komt er helemaal geen eind aan.
Koen gezegd:
Wij hadden zelden een eindbestemming (behalve ‘de zon’) dus dat speelde toen geen rol.
MyriamC gezegd:
Vrijheid, blijheid. Dat is anders natuurlijk. Als je maar 2/3 weken vakantie hebt, dan moet het snel gaan.
Ans Kapelle gezegd:
Wij vinden vliegen steeds minder leuk. Vooral de lange reis naar Schiphol en de enorme wachttijden. Dus vaker met de trein of met een schip (maar dan niet zo’n torenflat) Onze reis naar Moskou (toch eerst gevlogen) was geweldig. Voorzover ik mezelf en mijn man goed inschat is het afgelopen met vliegen.
Koen gezegd:
Leuk dat je hier reageert Ans. Doe Rini veel groeten. Ik vlieg ook veel minder maar dat komt ook – eerlijk is eerlijk – door financiële overwegingen.
ms gezegd:
Tja … Als je al vliegend via Barcelona goedkoper van Charleroi naar Zaventem geraakt dan al treinend …
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200903_97193253
Wij houden het bij de auto, maar voorlopig houden wij het thuis.
Koen gezegd:
Ja, ik heb dat artikel ook gelezen. (Zucht).
Kathleen gezegd:
Heel goed dat je dit schrijft, ik zit met dezelfde gewetensvragen.
Om ecologische redenen wil ik gewoon helemaal niet meer vliegen.
Maar mijn familie en vrienden wonen in België, mijn gezin en ik in Spanje (Valencia).
De auto is geen optie (ook niet zo ecologisch), met de trein reizen vind ik heerlijk.
Ik zou dus echt niets liever doen dan met de trein gaan.
Maar dat is 1) stukker duurder en 2) kost ons twee dagen in plaats van 2 uur.
Dat betekent dus dat je al vier dagen onderweg bent als je met de trein gaat.
Nu, dat heb ik er nog wel voor over (mijn man ziet dat minder zitten).
Maar dan komt die enorme kostprijs eraan (een paar honderd euro per persoon voor de trein, plus de prijs va de overnachting). En dan zie je dat je voor 150 euro met z´n tweeën op een paar uur over-en-weer naar België kan. Tja, wat doe je dan?
Ik droom van een degelijke, betaalbare nachttrein tussen België en Spanje.
Daar wil ik gerust meer voor betalen dan we nu betalen voor een vliegtuigreis.
Maar dat moet Europees aangepakt worden, daar moet van bovenaf in geïnvesteerd worden.
Misschien als we daar en masse om beginnen zeuren, dat het er dan op een dag wel komt.
Tot die tijd beperk ik mijn uitstappen naar België zoveel mogelijk, tot echt het minimum, en probeer een van die reizen als roadtrip te plannen: met dochterlief de trein op, blijven slapen bij vrienden in Vitoria, daarna een dagje in Parijs, en dan naar België. Dat zou ik wel eens heel graag doen. En daarvoor moeten sparen, vind ik niet erg.
Koen gezegd:
Volgens mij denken we er hetzelfde over. Ik ben ook een treinliefhebber. Maar mijn persoonlijke keuze wordt natuurlijk beïnvloed door mijn twee ‘thuizen’ … eentje in Nederland en eentje in Mozambique.
Kathleen gezegd:
Ja, als je in Mozambique woont, dan lijkt een roadtrip me niet echt een optie… (tenzij: wat een fantastische basis voor een reisverhaal…) Of zoals Steven Wright zei: “Everything is within walking distance, if you have the time”.
😉
Thomas Pannenkoek gezegd:
We zijn nu wel op reis ‘gevlogen’, maar hadden die al geboekt van januari 2020 (voor corona-tijd).
In ‘normale’ tijden trekken we ons niet veel aan van het ecologische. Stel dat wij niet meegaan, zullen ze dat vliegtuig richting Barcelona niet aan de grond houden…
Moet het prijsverschil worden aangepakt, ten voordele van trein? Natuurlijk wel, ja!
Koen gezegd:
Dat is waar … als jullie niet naar Barcelona vliegen dan vliegen ze toch wel … maar als 150 mensen niet meer vliegen dan blijft de vlieger vast wel staan. Ik schreef dit stukje niet om iemand te veroordelen wel omdat het me bezig houdt. Keuzes zijn – gelukkig maar – heel persoonlijk.
Mrs. Brubeck gezegd:
Je vergeet één ding in je betoog, dat is de werkgelegenheid, de luchtvaartsector bezorgt heel wat mensen een boterham en een dak boven hun hoofd, van luchthaven tot piloot, van stewardess tot schoonmakers, van ……… tot ……
we kunnen ook niet terug naar alles met paard en kar doen, ook al zou dat het allerbeste zijn voor het milieu. De oplossing ligt wss bij de politiek én de economische belangen.
Koen gezegd:
Je hebt helemaal gelijk maar dat betekent dus ook: veel personeelskosten voor de luchtvaartmaatschappijen … dus zou ik verwachten … dure tickets maar dat is dus niet de realiteit.
Max Van Hemel gezegd:
wij vliegen bijna nooit: 2x in 10 jaar. Maar het beperkt de afstanden wel. Die éne keer was naar Rome (vanuit Brussel) en allicht zal de volgende vlucht ook zoiets zijn.
De andere vlucht was naar Alicante/calpe.
Kortom afstanden die je niet zomaar met de auto overbrugt.
Waarom niet met de trein? Omdat, zoals je zegt, het wel wat gedoe is en stukken duurder. Dat tickets lang op voorhand reserveerbaar zijn vind ik goed, maar ik zou graag ook (aan een redelijke prijs) kunnen kiezen voor een ticketje Berlijn nu komende vrijdag.
O ja, ivm die vlucht naar Rome: de schoonouders deden tegelijk de trip met de trein. Ze deden er net geen 2 dagen over en voor de terugtocht moesten ze – wegens staking in Frankrijk – ook nog ’s extra tickets kopen om over Duitsland te kunnen rijden. Hun kost: 600euro/pp, onze kost 200euro/pp. Wij waren er (deur aan deur) op een halve dag. Goh, dan weet je’t wel natuurlijk. Maar waren de treinen wat gebruiksvriendelijker, wat bereikbaarder, minder over te stappen en even duur, we zouden het met de trein doen ondanks de langere reistijd.
Er is dus nog werk aan de winkel als we de zaken iets ecologischer willen krijgen.
Koen gezegd:
Ik vind treinen gebruiksvriendelijk (behalve het overstappen uiteraard). Je kijkt, je slaapt, je wandelt een beetje. Soms eet of drink je iets. Je maakt een praatje met andere mede-passagiers. Veel meer ontspannen dan een stoel in een overvol vliegtuig. Wij denken er hetzelfde over (denk ik) maar de ‘markt’ is weerbarstig.
rietepietz gezegd:
Nee ik vlieg niet, maar dat heeft geen nobel motief hoor, ik vind het niet prettig en reis sowieso al niet graag dus hoef er niets voor te laten. Ooit een keer op en neer naar Spanje gevlogen, het nog eens geprobeerd naar Ibiza , ik vind het niets.
Maar zo lang in een trein zitten is ook niet mijn ding, tenzij ik kan slapen in een couchette . Je vergat nog mee te nemen dat een vliegtuig vaak ook nog veel vracht mee kan nemen en daar dus ook aan verdient.
Ik vrees dat het vakantievliegverkeer niet te stoppen is.
Koen gezegd:
Ik ken je voorkeur om op ‘het honk’ te blijven. Rijswijk en 150 kilometer diameter er omheen is genoeg voor je. Heel begrijpelijk. Ik vlieg niet omdat ik het ‘leuk’ vind, maar enkel omdat het de enige methode is om – relatief goedkoop en gemakkelijk – bij mijn vrouw te zijn. Vakantie-vliegen is (voorlopig) geschrapt uit mijn bezigheden.
rietepietz gezegd:
Jouw keuze begrijp ik natuurlijk ook, mijn kinderen vliegen soms ook voor vakantie en Ruud vliegt dan ook nog veel zakelijk al is dat tegenwoordig minder door corona.
Suskeblogt gezegd:
Het is van lang geleden dat we nog eens het vliegtuig genomen hebben. Alles is via de auto. De trein is ook een optie behalve de prijs dan.
omabaard gezegd:
Wij zijn grote treinfans. We zoeken onze reisbestemmingen op rij-afstand, vaak met de auto, omdat de trein zo vreselijk duur is en het zoveel uitpluiswerk vraagt om ergens buiten België te geraken. Daarenboven is het gezeul met valiezen bij de veel op- en af-staps niet ideaal.
Vooral slaaptreinen zou ik terug willen laten invoeren. Na een nachtje ronken sta je ’s ochtends op in de bergen. En zonder overstap graag.
Koen gezegd:
Ik ga eens een lijstje maken van mijn ‘langere’ treinreizen. Stof voor een nieuw stukje.
omabaard gezegd:
Helemaal goed 👍
Toos van Holstein gezegd:
Laat ik het nu helemaal met je eens zijn, te gek voor woorden!
Wereldreizigers.nl gezegd:
Als echte wereldreizigers zijn we aan de ene kant altijd blij met leuke deals maar je hebt helemaal gelijk, het is gewoon echt bizar. Reizen met de trein doen we steeds vaker, maar het is zo ongelooflijk duur tegenover vliegen! Als daar toch eens verandering in zou komen…..
Koen gezegd:
Ik hou van treinen. Mijn Trans-Siberië Express avontuur is dan ook een van mijn mooiste herinneringen. (ik ben wel terug gevlogen – dat dan weer wel).
debendevan6 gezegd:
Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat mijn geweten me weinig parten speelt. Ik zal reizen en de wereld blijven ontdekken altijd fijn blijven vinden, met vliegtuig.
Bijgevolg zal ik het dus ook blijven doen.
En als ik moet kiezen tussen 10u wagen en 1.5u vlucht, dan kies ik voor de vlucht. Noem me lui, niet groen, niet eco-logisch.
Ik sorteer thuis was moet, maar ben er voor de rest niet zo actief mee bezig…
Oeps- sorry
Koen gezegd:
Met de auto 10 uur onderweg of anderhalf uur met het vliegtuig. Alles hangt natuurlijk af van de omstandigheid en de reden van zo’n verplaatsing. Ik hou meer van niet-vliegen en onderweg zijn. Maar soms is uiteraard een vlucht veel vanzelfsprekender.
Flavie gezegd:
Als het er op aankomt dan volg ik eerder mijne portemonnee.. en als vliegen goedkoper is, dan wordt het vliegen. Niet dat wij de grote reizigers zijn… dit jaar hebben we nog eens gevlogen en het was alweer 3 jaar geleden dat we nog eens in een vliegtuig zaten.
Koen gezegd:
Gelukkig heb ik al veel gezien en is de Bucket-list niet meer zo lang. Dus minder vliegen is geen heel grote straf.
Regenboogvlinder gezegd:
Het is niet te geloven zo goedkoop. Wij willen nog steeds een keer een paar dagen naar Praag. Maar ik heb helemaal geen behoefte om te gaan vliegen… vind het eigenlijk best eng. Dus we wachten nog maar even…
Koen gezegd:
Ik (wij) ben tweemaal een paar dagen in Praag geweest. Een aanrader en het is in één dag te rijden. Een mooie citytrip.
Pingback: Ik kijk nog even achterom (# 4) | Koen Schyvens